Overlevering in architectuur en muziek

2015-06-19 14:06:16

Vrijdag j.l. vertelde Martin Grudaj zijn levensverhaal en hoe hij zich zijn cello heeft eigen gemaakt. De kunst van het bespelen van de cello vergelijkt hij met het beminnen van een vrouw, voorzichtig strelen en liefkozen. Je haalt het maximale uit het instrument als je een balans weet te vinden in hoe het te bespelen zonder te hardhandig aan de slag te gaan. Als je het forceert dan beïnvloed dit het instrument, het materiaal en de klank. En gaat het tegen je werken. Het is aftasten, aanvoelen, totdat je je vereenzelvigt met het instrument. En het instrument jou erkent.

De cello van Martin overleefde meerdere gebruikers voordat hij de eigenaar werd. Een instrument vol herinneringen, en geheugen van gespeelde muziekstukken. Hij leerde zelfs de man kennen die de zangbalk voor de vorige eigenaar heeft aangebracht. Verschillende tijdslagen hebben zich in de cello verenigd, het instrument vormt de drager van een rijk muzikaal geheugen, Mozart, Bach en Verdi.

Een soortgelijk proces vindt ook plaats in de architectuur wanneer een bestaand gebouw wisselt van eigenaar. In het gebouw ligt een geheugen opgeslagen van gebeurtenissen die overschreven worden door de nieuwe gebruiker die zich met het gebouw vereenzelvigd. Het gebouw overleeft meerdere gebruikers en blijft drager van een collectief geheugen.

Gebouwen en instrumenten overleven de mens maar het geheugen blijft.

Twitter Google Digg Reddit LinkedIn